توسعه شبکه قطار سریع السیر با همکاری آلمان، ایتالیا و فرانسه 1394/11/24

خبرگزاری میراث فرهنگی – حمل و نقل - ‌عباس آخوندی در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 شبکه اول سیما گفت:‌ قرارداد قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان را با چینی‌ها داشتیم که نظارت آن را به ایتالیایی‌ها سپردیم تا مطمئن شویم اجرای آن با بالاترین استانداردهای بین المللی انجام می‌شود.
 
او اظهار داشت: طرح دیگرمان مسیر تهران - مشهد است و اکنون با ایتالیایی‌ها در حال مذاکره هستیم تا شبکه قطار سریع السیر در ایران را تعریف کنیم.
 
وزیر راه و شهر سازی اظهارداشت: ‌در بحث ریلی سه محور اساسی داریم؛ یکی اینکه افزایش ظرفیت خطوط ریلی برای استفاده در باربری‌ها و در بخش دیگر موضوع مسافربری است که قطارهای حومه تهران و شهرهای بزرگ را مدنظر داریم و در واقع با مشارکت کشورهای دیگر طراحی سیستم ریلی حومه ای برای تهران و سایر کلان شهرها را در دستور کار قرار داده‌ایم. بحث بعدی‌مان قطارهای بین شهری است اما در کنار اینها بحث ایجاد زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان ریلی هم بسیار مهم است از این رو با فرانسوی‌ها، ایتالیایی‌ها و آلمانی‌ها این دو بحث را در دستور کار داریم.
 
او افزود:‌ نوسازی صنعت ریلی حداقل 28 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که در این بین راه آهن تهران - قم - اصفهان بیش از 2.5 میلیارد دلار و تهران - مشهد بیش از 2 میلیارد سرمایه گذاری لازم دارد و ما در پسابرجام در حال جذب سرمایه‌های بزرگ برای نوسازی ریلی ایران هستیم.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ظرفیت‌های داخلی اشاره کرد و گفت:‌ بخش عمده قراردادهای ما در این زمینه است که چقدر از آن باید در ایران ساخته شود چه در حوزه ریل و زیرسازی و چه در حوزه ناوگان.
 
آخوندی تاکید کرد: همه مذاکرات مان با خارجی ها به شرط قرارداد مشارکت، انتقال فناوری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است، زیرا بدون استفاده از شرکت‌های داخلی هم قیمت زیاد می شود و هم کارمان بی معنا است.


راویس